Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden

VIA Techniek B.V.

1. Definities

In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende met een beginhoofdletter geschreven termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven of uit de context anders blijkt:

Klant:                                                    De rechtspersoon, de organisatie of de natuurlijke persoon die handelt in de uitoefening van zijn beroep of zijn bedrijf die met VIA Techniek een Overeenkomst is aangegaan of wenst aan te gaan;

Locatie:                                                De locatie waar de Werkzaamheden worden uitgevoerd of dienen te worden uitgevoerd;

Materialen:                                           Ieder werk in de zin van de Auteurswet dat VIA Techniek in het kader van de Overeenkomst heeft vervaardigd of aan de Klant ter beschikking heeft gesteld;

Opgeleverde:                                       Het Product en/of de door VIA Techniek opgeleverde Werkzaamheden;

Overeenkomst:                                     De overeenkomst tussen VIA Techniek en de Klant;

Product:                                               Het fysieke product, inclusief de eventueel daarvan deel uitmakende Software, dat door VIA Techniek is geleverd, zoals, maar zeker niet beperkt tot, een machine, systeem of besturingskast of een onderdeel daarvan;

Schriftelijk:                                           Schriftelijk of via de e-mail;

Software:                                              De software die VIA Techniek heeft ontwikkeld;

VIA Techniek:                                      De gebruiker van deze algemene voorwaarden: VIA Techniek B.V. gevestigd aan De Spil 29a te Kootwijkerbroek, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder KvK-nummer 73226726;

Werkzaamheden:                                De werkzaamheden die VIA Techniek in het kader van de Overeenkomst uitvoert of heeft uitgevoerd o.a. op het gebied van automatisering, zoals, maar zeker niet beperkt tot, (software)ontwikkelingswerkzaamheden, onderhoudswerkzaamheden, het oplossen van storingen, advieswerkzaamheden, ontwerpwerkzaamheden, testwerkzaamheden, controlewerkzaamheden en paneel- en machinebouw.

Tenzij uit de context anders blijkt, verwijzen gedefinieerde begrippen in het enkelvoud tevens naar het meervoud.

2. Algemeen

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op ieder aanbod van VIA Techniek, op alle Overeenkomsten tussen VIA Techniek en de Klant en voorts op alle (overige) rechtshandelingen tussen VIA Techniek en de Klant.

Eventuele afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk Schriftelijk zijn overeengekomen.

De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van de Klant wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.

Indien een of meerdere van de bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. De nietige of vernietigde bepalingen zullen door VIA Techniek vervangen worden, waarbij voor zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling(en) in acht wordt genomen.

Indien VIA Techniek niet steeds de strikte naleving van deze algemene voorwaarden verlangt, brengt dit niet met zich mee dat deze algemene voorwaarden niet van toepassing zouden zijn of dat VIA Techniek het recht zou verliezen om in toekomstige, al dan niet soortgelijke, gevallen de strikte naleving van deze algemene voorwaarden te verlangen.

De Klant met wie eerder onder de onderhavige algemene voorwaarden een Overeenkomst werd gesloten, wordt geacht met de toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden op later met VIA Techniek gesloten Overeenkomsten akkoord te zijn gegaan.

VIA Techniek heeft het recht deze algemene voorwaarden te wijzigen en de gewijzigde algemene voorwaarden op de bestaande Overeenkomsten van toepassing te verklaren. VIA Techniek zal de Klant Schriftelijk voorafgaand aan de inwerkingtreding van de nieuwe versie van de algemene voorwaarden op de hoogte stellen en van de datum waarop de nieuwe algemene voorwaarden in werking treden.

3. Aanbod en offertes

Ieder aanbod en alle offertes van VIA Techniek zijn vrijblijvend.

De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de door of namens hem aan VIA Techniek opgegeven eisen en specificaties van de gewenste prestatie en andere gegevens waarop VIA Techniek zijn aanbod of offerte baseert.

VIA Techniek kan niet aan zijn offerte, aanbod of inhoud van (e-mail)bericht worden gehouden indien de Klant redelijkerwijs kan begrijpen dat de offerte, het aanbod of de inhoud, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.

Een samengestelde prijsopgave verplicht VIA Techniek niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.

Offertes, vermelde prijzen en tarieven gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.

De door VIA Techniek aan de Klant verstrekte offertes en daarbij behorende documenten blijven eigendom van VIA Techniek en mogen zonder toestemming van VIA Techniek niet gebruikt, vermenigvuldigd of openbaar gemaakt worden.

4. Totstandkoming van de Overeenkomst

De Overeenkomst komt tot stand op het moment dat de Klant de offerte heeft ondertekend en aan VIA Techniek heeft geretourneerd dan wel op het moment dat de Klant op enige andere wijze uitdrukkelijk akkoord is gegaan met het aanbod van VIA Techniek.

5. AnnuleringIndien de Klant de Overeenkomst annuleert of tussentijds beëindigt, dan heeft VIA Techniek het recht annuleringskosten aan de Klant in rekening te brengen. Deze annuleringskosten kunnen bestaan uit:

De prijzen van reeds in het kader van de Overeenkomst ingekochte Producten en materialen;

De uren die VIA Techniek reeds gemaakt heeft in het kader van de Overeenkomst maal het uurtarief van VIA Techniek;

De gereserveerde arbeidstijd maal het uurtarief van VIA Techniek.

Annulering of tussentijdse beëindiging dient Schriftelijk te geschieden.

6. Uitvoering van de Overeenkomst

VIA Techniek zal de Overeenkomst naar beste vermogen en als zorgvuldig handelend beroepsbeoefenaar uitvoeren.

VIA Techniek heeft het recht, zonder de Klant daarvan in kennis te stellen, bepaalde Werkzaamheden te laten verrichten door derden.

VIA Techniek kan tijdens de Werkzaamheden apparatuur of systemen onttrekken aan het dagelijkse gebruik, indien dit door VIA Techniek noodzakelijk geacht wordt voor het uitvoeren van de Overeenkomst.

7. Wijzigen van de Overeenkomst

Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten Werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, dan zullen partijen tijdig en in onderling overleg de Overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.

Indien partijen overeenkomen dat de Overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, dan kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. VIA Techniek zal de Klant zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.

Indien de wijziging van of aanvulling op de Overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties zal hebben, dan zal VIA Techniek de Klant hierover inlichten.

Indien een vaste prijs is overeengekomen, dan zal VIA Techniek daarbij aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de Overeenkomst een overschrijding van deze prijs tot gevolg heeft.

8. Software

Met uitzondering van wettelijke niet-uitsluitbare garanties, wordt de Software zoals hij is (“as is”) aan de Klant ter beschikking gesteld, zonder enige vorm van garantie. De Klant heeft geen recht op updates.

Eventuele gebreken in de Software dienen binnen 3 maanden na de inbedrijfstelling/het testen Schriftelijk aan VIA Techniek kenbaar te worden gemaakt. Indien de Klant gebreken in de Software meldt na de termijn genoemd in dit artikel, dan heeft VIA Techniek het recht voor herstelwerkzaamheden een vergoeding aan de Klant in rekening te brengen.

VIA Techniek garandeert niet dat de Software te allen tijde en zonder fouten, onderbrekingen of storingen functioneert is.

De auteursrechten op de Software berusten bij VIA Techniek en worden niet aan de Klant overgedragen, tenzij uitdrukkelijk Schriftelijk anders is overeengekomen.

9. Verplichtingen van de Klant

De Klant draagt er zorg voor dat alle gegevens, apparatuur en ruimtes, waarvan VIA Techniek aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de Klant redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst, tijdig aan VIA Techniek worden verstrekt en ter beschikking worden gesteld.

De Klant staat in voor de juistheid, volledigheid en de betrouwbaarheid van de door hem verstrekte gegevens, ook indien deze van derden afkomstig zijn.

Indien de door de Klant aangeleverde gegevens onvolledig en/of onjuist zijn, dan komt dit volledig voor rekening en risico van de Klant.

De Klant dient er tijdig voor zorg te dragen dat:

De Locatie op het overeengekomen tijdstip toegankelijk is;

De Werkzaamheden ongestoord uitgevoerd kunnen worden;

Op de Locatie alle redelijke voorzieningen aanwezig zijn welke voor een goede uitvoering van de Werkzaamheden nodig zijn;

De specificaties en/of aanwijzingen waarop de door VIA Techniek te verrichten Werkzaamheden gebaseerd zijn, volledig en juist zijn;

De Locatie in overeenstemming is met de redelijke eisen die VIA Techniek stelt.

De Klant stelt het genoemde in lid 4 van dit artikel om niet aan VIA Techniek ter beschikking.

De Klant stelt VIA Techniek in staat de Werkzaamheden op een goede en veilige manier tijdig, volledig en conform de Overeenkomst uit te kunnen voeren.

Indien een storing in het Opgeleverde veroorzaakt is door een handelen en/of nalaten van de Klant, dan zijn alle kosten die VIA Techniek heeft moet maken om de storing te verhelpen voor rekening van de Klant.

VIA Techniek gaat ervan uit dat de Klant al zijn verplichtingen die voortvloeien uit wet- en regelgeving nakomt.

Het is de Klant niet toegestaan wijzigingen aan te brengen in het Opgeleverde zonder voorafgaande toestemming van VIA Techniek, tenzij het wijzigingen betreffen die vallen onder het normaal gebruik van het Opgeleverde.

De Klant is verplicht het Opgeleverde enkel te gebruiken zoals volgt uit de instructies of de technische specificaties.

De Klant is verantwoordelijk voor het gebruik en de juiste toepassing van het Opgeleverde.

De Klant is gehouden VIA Techniek onverwijld te informeren omtrent feiten en omstandigheden die in verband met de uitvoering van de Overeenkomst van belang kunnen zijn.

De Klant is zelf verantwoordelijk voor de beslissingen die hij, al dan niet naar aanleiding van een advies van VIA Techniek, maakt.

De Klant dient op zijn kosten juiste materialen/producten aan te leveren om het Opgeleverde te testen/inbedrijf te stellen.

De Klant vrijwaart VIA Techniek tegen aanspraken door derden, uit welke hoofde dan ook, in verband met handelingen en gedragingen van de Klant, onder meer handelingen en gedragingen die in strijd zijn met het gestelde in dit artikel.

De Klant is verantwoordelijk voor het gebruik en de juiste toepassing in zijn organisatie van het Opgeleverde.

10. (Op)leveringstermijn

Een overeengekomen termijn voor de (op)levering is geen fatale termijn. VIA Techniek zal er te allen tijde naar streven om de aangegeven (op)leveringstermijn na te komen. Niet-tijdige (op)levering geeft de Klant geen recht op schadevergoeding, ontbinding van de Overeenkomst of opschorting van enige verplichting jegens VIA Techniek. Indien de (op)leveringstermijn wordt overschreden, dan dient de Klant VIA Techniek een ingebrekestelling te sturen waarin VIA Techniek een redelijke termijn wordt geboden om alsnog uitvoering te geven aan de Overeenkomst.

De (op)leveringstermijn vangt aan op het moment dat VIA Techniek alle gegevens en zaken van de Klant heeft ontvangen die voor VIA Techniek noodzakelijk zijn om een aanvang te maken met de Werkzaamheden.

In het geval dat een door VIA Techniek met de Klant overeengekomen (op)leveringstermijn wordt overschreden ten gevolge van een gebeurtenis, die in feite buiten zijn macht ligt en niet aan zijn doen en/of laten kan worden toegeschreven, zoals o.a. omschreven in artikel 20 van deze algemene voorwaarden, dan wordt deze termijn automatisch verlengd met de periode dat zij ten gevolge van een dergelijke gebeurtenis werd overschreden.

11. OpleveringEen door VIA Techniek uitgevoerd werk is opgeleverd op het moment dat:

VIA Techniek aan de Klant te kennen geeft dat het betreffende werk gereed is; of

De Klant het betreffende werk in gebruik heeft genomen.

De Klant is zelf verantwoordelijk voor het inhoudelijk controleren van opgeleverde Materialen.

Het opleverdossier zoals omschreven in artikel 7:757a Burgerlijk Wetboek (BW) is niet van toepassing. Aan de Klant wordt bij de oplevering geen opleverdossier verstrekt.

12. Prijzen, kosten en meerwerk

Vermelde prijzen en uurtarieven zijn exclusief btw.

Partijen kunnen bij het tot stand komen van de Overeenkomst een vaste prijs overeenkomen voor het uitvoeren van de Werkzaamheden.

VIA Techniek is gerechtigd een vast overeengekomen prijs te verhogen wanneer de uit te voeren Werkzaamheden omvangrijker blijken te zijn dan daarvan VIA Techniek bij het tot stand komen van de Overeenkomst was uitgegaan. VIA Techniek stelt de Klant zo spoedig mogelijk op de hoogte van een dergelijke prijsverhoging.

VIA Techniek heeft het recht zijn uurtarieven van tijd tot tijd aan te passen.

Indien VIA Techniek Werkzaamheden op Locatie uitvoert, dan worden reiskosten aan de Klant in rekening gebracht. De reiskosten bedragen € 0,50 per gereden kilometer.

In beginsel worden de Producten geleverd op het moment dat VIA Techniek een aanvang maakt met de Werkzaamheden op de Locatie.

Indien Producten naar de Klant worden opgestuurd, bijvoorbeeld omdat de Klant de Producten met spoed nodig heeft, dan worden de verzend- of transportkosten aan de Klant in rekening gebracht.

Indien de Klant het Opgeleverde meer dan 1 maand in gebruik heeft en VIA Techniek op verzoek van de Klant instructies geeft over het gebruik, dan heeft VIA Techniek het recht de kosten daarvan aan de Klant in rekening te brengen en wordt dit gezien als meerwerk.

13. Fabrieksgarantie

Indien op een Product een fabrieksgarantie wordt verleend, dan gelden de garantievoorwaarden van de betreffende fabrikant. De afhandeling van een beroep op de fabrieksgarantie loopt via de fabrikant, tenzij partijen uitdrukkelijk anders zijn overeengekomen.

Door VIA Techniek gemaakte uren en reiskosten om onderdelen te vervangen vallen niet onder de fabrieksgarantie. Indien VIA Techniek een onderdeel vervangt, dan worden de gemaakte uren en reiskosten aan de Klant in rekening gebracht.

14. Facturatie en betaling

Facturatie geschiedt na de opleving. Indien het een opdracht betreft voor een langere periode, dan geschiedt facturatie periodiek achteraf.

De Klant dient de van VIA Techniek ontvangen facturen te betalen binnen 14 dagen na de factuurdatum.

Betaling dient zonder korting, verrekening of opschorting te geschieden.

Bezwaren tegen een factuur schorten de betalingsverplichting van de Klant niet op.

Bij niet-tijdige betaling door de Klant is VIA Techniek bevoegd elke (verdere) (op)levering aan de Klant op te schorten totdat de verschuldigde bedragen, vermeerderd met kosten en rente, door de Klant zijn voldaan. VIA Techniek is niet aansprakelijk voor de eventuele schade die de Klant door de opschorting lijdt. De Klant wordt Schriftelijk van een dergelijke opschorting in kennis gesteld.

Indien de Klant de factuur niet binnen de betalingstermijn betaalt, dan is de Klant van rechtswege in verzuim. De Klant is dan een rente verschuldigd van 2% per maand, waarbij een gedeelte van een maand als een gehele maand wordt gerekend, tenzij de wettelijke rente voor handelstransacties hoger is, in welk geval de wettelijke rente voor handelstransacties verschuldigd is. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de Klant in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag. Alle gerechtelijke en buitengerechtelijke incassokosten die VIA Techniek maakt om de vordering van de Klant te incasseren komen voor rekening van de Klant. De buitengerechtelijke incassokosten worden vastgesteld op 15% van de hoofdsom met een minimum van € 150,-.

Iedere betaling door de Klant strekt allereerst tot voldoening van de verschuldigde rente en vervolgens tot voldoening van de op de invordering vallende kosten. Pas na voldoening van deze bedragen strekt enige betaling door de Klant tot voldoening van de openstaande hoofdsom.

Rechten worden aan de Klant verleend of overgedragen onder de voorwaarde dat de Klant de daarvoor verschuldigde vergoedingen volledig betaald heeft.

Indien door meerdere Klanten een gezamenlijke opdracht is verleend, dan is iedere Klant hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van de betalingsverplichtingen jegens VIA Techniek.

15. Eigendomsvoorbehoud

Alle geleverde en nog te leveren Producten blijven uitsluitend eigendom van VIA Techniek, totdat de Klant alle vorderingen genoemd in artikel 3:92 lid 2 BW volledig heeft betaald.

De Klant is vóór bedoelde eigendomsovergang niet bevoegd deze Producten, anders dan overeenkomstig zijn normale bedrijf en de normale bestemming van de Producten, te verkopen, af te leveren of anderszins te vervreemden. De Klant verplicht zich op eerste verzoek van VIA Techniek mee te werken aan de vestiging van een pandrecht op de vorderingen die de Klant uit hoofde van doorlevering van Producten op zijn afnemers verkrijgt of zal verkrijgen.

Zolang op de geleverde Producten een eigendomsvoorbehoud rust, is de Klant niet bevoegd deze Producten op enige wijze te verpanden, in de feitelijke macht van een financier te brengen of als betaalmiddel te gebruiken.

De Klant is verplicht de Producten die onder eigendomsvoorbehoud zijn afgeleverd met de nodige zorgvuldigheid en als herkenbaar eigendom van VIA Techniek te bewaren.

VIA Techniek heeft het recht de Producten te allen tijde te (doen) inspecteren. De Klant verplicht zich aan voormelde inspectie zijn medewerking te verlenen, zolang de Klant niet volledig aan de betalingsverplichtingen heeft voldaan.

Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde Producten dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, dan is de Klant verplicht om VIA Techniek daarvan onmiddellijk op de hoogte te stellen.

De Klant is verplicht VIA Techniek terstond Schriftelijk te informeren indien de Klant in betalingsmoeilijkheden verkeert, het faillissement van de Klant is aangevraagd of de Klant surseance van betaling heeft aangevraagd.  

Bij beslag, surseance van betaling of faillissement zal de Klant onmiddellijk de beslag leggende deurwaarder, de bewindvoerder of de curator wijzen op de eigendomsrechten van VIA Techniek.

De Klant dient zijn volledige medewerking te verlenen indien VIA Techniek een beroep doet op het eigendomsvoorbehoud en dient VIA Techniek op de hoogte te stellen van de locatie(s) waar de Producten zich bevinden.

Alle kosten die VIA Techniek maakt om de Producten op te eisen en terug te nemen komen voor rekening van de Klant.

Voor het geval VIA Techniek zijn in dit artikel aangeduide eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft de Klant bij voorbaat onvoorwaardelijke en niet herroepelijke toestemming aan VIA Techniek en door VIA Techniek aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de eigendommen van VIA Techniek zich bevinden en die Producten terug te nemen.

VIA Techniek is niet aansprakelijk voor enige schade die de Klant lijdt doordat VIA Techniek een beroep doet op het eigendomsvoorbehoud en de geleverde Producten terugneemt.

De in dit artikel genoemde bepalingen laten de overige aan VIA Techniek toekomende rechten onverlet.

16. Intellectuele eigendomsrechten

Alle rechten van intellectuele eigendom, waaronder het auteursrecht, op de Software en de Materialen alsmede het voorbereidende werk daarvan, berusten uitsluitend bij VIA Techniek dan wel bij de ontwikkelaar of de licentiegever van VIA Techniek.

De Klant verkrijgt uitsluitend de gebruiksrechten ten aanzien van de Software en de Materialen. Het betreft niet-exclusieve en niet-overdraagbare gebruiksrechten, uitsluitend voor gebruik binnen de organisatie van de Klant.

Broncodes worden niet aan de Klant verstrekt.

Het is VIA Techniek toegestaan (delen van) de Software te gebruiken en aan een derde ter beschikking te stellen.

Overdracht van intellectuele eigendomsrechten kan slechts Schriftelijk middels een daartoe bestemde overeenkomst worden overeengekomen.

VIA Techniek heeft het recht om technische maatregelen te nemen om de intellectuele eigendomsrechten die berusten op de Software te beschermen. Het is de Klant nimmer toegestaan dergelijke maatregelen te omzeilen of te kraken.

Door het geven van een opdracht tot openbaarmaking of verveelvoudiging van door de Auteurswet of enige andere wettelijke regeling op het gebied van de intellectuele eigendom beschermde zaken, die door of namens de Klant zelf ter beschikking gesteld zijn, verklaart de Klant dat geen inbreuk wordt gemaakt op wettelijke voorschriften en/of op beschermde rechten van derden en vrijwaart hij VIA Techniek voor de aanspraken ter zake van derden c.q. voor de directe en indirecte gevolgen, zowel financiële als andere, uit de openbaarmaking of verveelvoudiging voortvloeiende.

17. Klachten

Klachten ten aanzien van het Opgeleverde dienen zo spoedig mogelijk na de oplevering aan VIA Techniek kenbaar te worden gemaakt. De Klant dient duidelijk een omschrijving te geven van het gebrek, zodat VIA Techniek adequaat kan reageren.

De Klant is verplicht VIA Techniek de mogelijkheid te geven om een klacht te controleren. Het feit dat VIA Techniek overgaat tot het onderzoeken van een klacht, impliceert niet dat VIA Techniek erkent dat het Opgeleverde gebrekkig is.

Indien de Klant aantoont dat het Opgeleverde op het moment van oplevering gebrekkig was, dan zal VIA Techniek naar zijn keuze het Opgeleverde herstellen of vervangen of de prijs voor het Opgeleverde (deels) crediteren. De aansprakelijkheid van VIA Techniek is te allen tijde beperkt tot hetgeen in artikel 19 is opgenomen.

Klachten over het Opgeleverde worden niet (verder) kosteloos in behandeling genomen indien:

De (gebruiks)instructies niet zijn nagekomen;

De Klant of een derde zonder voorafgaande toestemming van VIA Techniek Werkzaamheden en/of wijzigingen aan het Opgeleverde heeft uitgevoerd resp. aangebracht;

Schade aan het Opgeleverde en/of gebreken zijn ontstaan door schuld, opzet, onachtzaamheid en/of nalatigheid van de Klant en/of een derde;

Het Opgeleverde niet is gebruikt in overeenstemming met de overeengekomen bestemming en bij gebreke daarvan de gangbare bestemming;

Gebreken veroorzaakt zijn door van buitenkomende omstandigheden zoals: brand, natuurrampen, ontploffingen, terrorisme, reinigingsmiddelen, vuilophoping, aardverschuivingen, overstromingen, hackerattack en weersomstandigheden;

Er sprake is van een geringe in de handel gebruikelijke en/of technisch onvermijdelijke afwijking;

Het Opgeleverde niet is gebruikt in overeenstemming met de technische specificaties;

Controles niet nauwkeurig zijn uitgevoerd;

Gebreken het gevolg zijn van componenten, diensten, systemen en/of producten die niet door VIA Techniek zijn (op)geleverd.

Indien de Klant onterecht een klacht heeft ingediend, dan worden de eventuele (onderzoeks- en/of herstel/reparatie)kosten die VIA Techniek heeft gemaakt aan de Klant in rekening gebracht.

Klachten schorten de betalingsverplichting van de Klant niet op.

Herstelwerkzaamheden die zonder toestemming van VIA Techniek door een derde of door de Klant zelf zijn uitgevoerd worden nimmer vergoed en geven de Klant niet het recht de betaling op te schorten.

18. Opschorting en ontbindingVIA Techniek is bevoegd de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten of de Overeenkomst zonder gerechtelijke tussenkomst middels een Schriftelijke verklaring te ontbinden, indien:

De Klant zijn verplichtingen jegens VIA Techniek niet of niet volledig nakomt;

Na het sluiten van de Overeenkomst VIA Techniek ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de Klant de verplichtingen niet zal nakomen;

Aan de Klant surseance van betaling is verleend;

De Klant in staat van faillissement verkeert of het faillissement van de Klant is aangevraagd;

Ten aanzien van de Klant een wettelijke schuldsaneringsregeling van toepassing wordt verklaard;

De onderneming van de Klant wordt geliquideerd of beëindigd anders dan ten behoeve van een overname of samenvoegen van ondernemingen;

Zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de Overeenkomst onmogelijk is of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd, dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de Overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht.

De Werkzaamheden en/of Producten die tot aan het moment van de opschorting of ontbinding aan de Klant zijn (op)geleverd worden aan de Klant in rekening gebracht.

VIA Techniek behoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen, waaronder omzetverlies.

19. Aansprakelijkheid en verjaringVIA Techniek kan niet gehouden worden tot het vergoeden van enige schade die een direct of indirect gevolg is van:

Een gebeurtenis die in feite buiten zijn macht ligt en aldus niet aan zijn doen en/of laten kan worden toegeschreven, zoals o. omschreven in artikel 20 van deze algemene voorwaarden;

Enige daad of nalatigheid van de Klant, diens ondergeschikten, dan wel andere personen, die door of vanwege de Klant te werk zijn gesteld.

De Klant is onder alle omstandigheden verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van de door hem aangeleverde gegevens. VIA Techniek is nimmer aansprakelijk voor eventuele schade die (mede) is veroorzaakt doordat de door de Klant aangeleverde gegevens onjuist en/of niet volledig zijn. De Klant vrijwaart VIA Techniek tegen alle aanspraken ter zake.

Indien de Klant of een derde wijzigingen aanbrengt aan het Opgeleverde, dan sluit VIA Techniek iedere aansprakelijkheid uit ten aanzien van de werking en eventuele (gevolg)schade.

VIA Techniek kan eisen stellen aan de apparatuur, infrastructuur, componenten, verbindingen, e.d. die aanwezig zijn op de Locatie. Indien niet aan deze eisen wordt voldaan, dan kan VIA Techniek niet aansprakelijk worden gesteld voor het niet of niet naar behoren functioneren het Opgeleverde.

VIA Techniek is nimmer aansprakelijk voor schade, zoals, gederfde omzet of vertragingsschade, die het gevolg is van tijdens of door de Werkzaamheden optredende storing in de bedrijfsvoering van de Klant. Een storing of bedrijfsstagnatie komt voor risico van de Klant. Indien de Klant zich voor de daaruit voortvloeiende schade wenst in te dekken, dan dient de Klant daarvoor zelf een verzekering af te sluiten.

VIA Techniek is niet aansprakelijk voor schade die inherent is aan dan wel onvermijdelijk is bij het door VIA Techniek op correcte wijze uitvoeren van de Overeenkomst.

VIA Techniek is niet aansprakelijk voor schade van welke aard dan ook voortvloeiend uit of te wijten aan afwijkingen van zaken van de Klant waaraan dan wel waarop VIA Techniek Werkzaamheden verricht of heeft verricht.

VIA Techniek kan niet garanderen dat de Werkzaamheden leiden tot betere bedrijfsresultaten. Derhalve kan VIA Techniek niet aansprakelijk worden gesteld indien de Werkzaamheden niet leiden tot het door de Klant verwachte (bedrijfs)resultaat.

VIA Techniek is niet aansprakelijk voor verminking of verlies van gegevens als gevolg van verzending van de gegevens met behulp van telecommunicatie- en/of ICT-faciliteiten.

VIA Techniek is niet aansprakelijk voor de schade die is veroorzaakt door hackers of een cyberaanval.

Voor zijn dienstverlening kan VIA Techniek afhankelijk zijn van (online) diensten, waaronder software, van derde partijen. VIA Techniek is niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan doordat derde partijen of de Klant wijzigingen doorvoeren in (online) diensten, software of systemen en daardoor de Werkzaamheden niet of niet naar behoren kunnen worden uitgevoerd of het Opgeleverde niet of niet naar behoren functioneert.

Materiële schade alsmede alle andere schade aan computers, systemen en hard- en software ten gevolge van aansluiting op het internet of het gebruik van internet kan VIA Techniek nimmer worden aangerekend.

VIA Techniek is niet aansprakelijk voor gebreken in het (eind)materiaal/product dat vervaardigd is tijdens het testen en/of inbedrijfstellen van het Opgeleverde of dat geproduceerd is middels het Opgeleverde of voor (gevolg)schade ontstaan door dergelijke gebreken. De Klant is te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het controleren op gebreken van het (eind)materiaal/product dat hij heeft geproduceerd. VIA Techniek is niet aansprakelijk voor claims/vorderingen van derden die betrekking hebben op door de Klant geproduceerde (eind)materialen/producten.

Iedere aansprakelijkheid van VIA Techniek voor gevolgschade is uitgesloten. Onder gevolgschade wordt in dit verband in ieder geval verstaan: winstderving, gemist besparingen, omzetverlies, reputatieschade, bedrijfsstagnatie, productievertraging, opgelegde boetes, arbeidskosten, dataverlies, letselschade, vertragingsschade en bedrijfsstoring.

Indien VIA Techniek aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade of indien een aansprakelijkheidsbeperking door een rechter niet van toepassing wordt verklaard, dan is de aansprakelijkheid van VIA Techniek beperkt tot het bedrag van de door de verzekeraar van VIA Techniek gedane uitkering. Indien de verzekeraar in enig geval niet tot uitkering overgaat of de schade niet door de verzekering wordt gedekt, dan is de aansprakelijkheid van VIA Techniek beperkt tot het bedrag dat de Klant betaald heeft voor het Opgeleverde waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft. Indien de aansprakelijkheid betrekking heeft op een Overeenkomst met een looptijd van meer dan 1 maand, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot de vergoeding die de Klant betaald heeft voor de Werkzaamheden in de maand waarin de schadeveroorzakende gebeurtenis zich heeft voorgedaan.

De Klant vrijwaart VIA Techniek voor vorderingen die derden tegen VIA Techniek instellen ter zake van voorvallen, daden of nalatigheden, waarvoor VIA Techniek niet aansprakelijk is ingevolge het voorgaande. De Klant is gehouden VIA Techniek op eerste verzoek schadeloos te stellen voor alle kosten, schaden en interesten die voor VIA Techniek mochten ontstaan als direct of indirect gevolg van een door een derde tegen hem ingestelde vordering als bedoeld in dit lid.

De Klant is gehouden schadebeperkende maatregelen te nemen. VIA Techniek heeft het recht de schade ongedaan te maken of te beperken door herstel of verbetering van het Opgeleverde.

Elke rechtsvordering wegens een gebrek in de uitvoering van de Overeenkomst of een handelen en/of nalaten van VIA Techniek verjaart door verloop van 1 jaar nadat de Klant de schade heeft ontdekt of redelijkerwijze had kunnen ontdekken.

Indien de Klant niet, niet tijdig of niet naar behoren zijn contractuele verplichtingen of zijn verplichtingen die voortvloeien uit de wet nakomt of onrechtmatig jegens VIA Techniek handelt, dan dient de Klant alle schade te vergoeden die VIA Techniek daardoor lijdt, waaronder omzetverlies, wachttijd en extra gemaakte kosten, en is VIA Techniek gerechtigd de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten of de Overeenkomst te ontbinden.

20. Overmacht

VIA Techniek is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting of tot het betalen van schadevergoeding indien er sprake is van overmacht. Onder overmacht wordt in ieder geval verstaan: overmacht van leveranciers of opdrachtnemers van VIA Techniek; extreme of onverwachte weersomstandigheden; blikseminslag; stroomstoring; storing in het e-mailverkeer; computerstoring; netwerkstoring; virusinfectie of computervredebreuk door derden of een hackerattack; natuurrampen; terrorisme of oorlog; boycot; blokkades; epidemieën; pandemie; belemmeringen door derden; belemmeringen in het vervoer; autopech; stakingen; verlies of beschadigingen van goederen bij het transporteren daarvan; het niet of niet tijdig leveren van goederen aan VIA Techniek door zijn leveranciers; ex- en importbelemmeringen; brand; diefstal; storingen en ongevallen in het bedrijf van VIA Techniek of van zijn leverancier; overheidsmaatregelen; ziekte of persoonlijke (familie)omstandigheden van de natuurlijke persoon die namens VIA Techniek de Overeenkomst uitvoert of dient uit te voeren; wijzigingen in wet- en regelgeving.

VIA Techniek heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat VIA Techniek zijn verplichtingen had moeten nakomen.

Indien het uitvoeren van de Overeenkomst wegens een overmachtssituatie tijdelijk niet mogelijk is, dan heeft de Klant niet het recht de Overeenkomst kosteloos te ontbinden.

De Werkzaamheden en/of Producten die tot aan het moment van de overmachtssituatie zijn (op)geleverd worden aan de Klant in rekening gebracht.

21. Voorwaarden van leveranciers

Het Opgeleverde kan geheel of gedeeltelijk bestaan uit softwareprogrammatuur of diensten die door een derde beschikbaar wordt gesteld of worden geleverd. In een dergelijk geval zijn op het gebruik van deze softwareprogrammatuur of diensten de (gebruiks)voorwaarden van de betreffende derde partij van toepassing.

22. Geheimhouding

Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun Overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.

Indien, op grond van een wettelijke bepaling of een gerechtelijke uitspraak, VIA Techniek gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derde te verstrekken, en VIA Techniek zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is VIA Techniek niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is de Klant niet gerechtigd tot ontbinding van de Overeenkomst op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.

23. Bevoegde rechter en toepasselijk recht

Alle geschillen waartoe de Overeenkomst, deze algemene voorwaarden dan wel de daaruit voortvloeiende verplichtingen aanleiding zou kunnen geven, met name inzake geldigheid, interpretatie, uitvoering, beëindiging of ontbinding, zullen exclusief, met uitdrukkelijke uitsluiting van iedere andere rechter, worden beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement waar VIA Techniek gevestigd is.

De Overeenkomst en alle verplichtingen die voortvloeien uit de Overeenkomst worden exclusief, met uitdrukkelijke uitsluiting van ieder ander recht, beheerst door Nederlands recht. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitgesloten.